Facebook Business Manager erbjuder en rad olika marknadsföringsverktyg för marknadsförare. I dagens blogginlägg tar vi en närmare titt på Facebook Pixel, Commerce Manager, Advertising Tools och Creator Studio.
Facebook Pixel
Facebook pixel är ett JavaScript-kodavsnitt som samlar in analyser om hur en webbplats används. Händelser kan skapas för att spåra användarbeteende. Den huvudsakliga användningen av Pixel är att skapa Facebook-, Instagram- och Messenger-annonser med hjälp av Pixel-händelser för att rikta in eller mäta konverteringar.
Konfiguration
Facebook-pixlar kan läggas till på en webbplats med hjälp av Conversions API, som skickar analyser direkt från servern med hjälp av API, eller genom att lägga till Facebook Pixel-kod på en webbplats. Att lägga till pixelkod på en webbsida kan göras direkt i koden eller med hjälp av Google Tag Manager.
Facebook Pixel Events
Facebook Pixel-händelser är utformade för att samla in data om specifika aktiviteter. Facebook Pixel erbjuder 12 olika standardhändelser. Standardhändelser kan läggas till via Facebook Business Manager genom att lägga till motsvarande händelsekod på händelsesidan eller genom att använda Google Tag Manager. Varje händelse har parametrar som lagrar mer detaljerad information om händelsen. När du lägger till något i en kundvagn kan vi t.ex. skicka produktkod, namn, färg, storlek osv. Varje händelse har obligatoriska och icke-obligatoriska parametrar, vissa händelser har obligatoriska parametrar för att skapa dynamiska annonser. Dynamiska annonser tar från katalogprodukter, parametervärden från Pixel och skapar automatiskt annonser baserade på dem.
Standardhändelserna är Add Payment Info, Add to Cart, Add to Wishlist, Complete Registration, Contact, Customize Product, Donate, Find Location, Initiate Checkout, Lead, Purchase, Schedule, Search, Start Trial, Submit Application, Subscribe, View Content.
Förutom standardhändelserna är det möjligt att skapa olika händelser enligt dina affärsbehov. Anpassade händelser kan läggas till beroende på hur komplex händelsen är, antingen via Business Manager eller genom att installera ett kodavsnitt på sidan. Anpassade händelser kan till exempel vara: Klicka på en banner på startsidan, hur långt en sida scrollas, hur lång tid som spenderas på en sida, hur många sidor som visas i en session per användare och User Lifetime Value (LTV).
Användning av Pixel Events
Med hjälp av Pixel Events kan vi skapa annonser på Facebook, Instagram eller Messenger. Den här månaden finns det till exempel en kampanj där produkter från märket X är rabatterade. Med hjälp av Pixel Events kan jag rikta in mig på användare som har sökt, lagt X-produkter i varukorgen eller på önskelistan under de senaste 30 dagarna men som inte har gjort något köp. Om jag väljer köp som annonsomvandling kan jag se i rapporterna hur många köp som gjordes på webbplatsen för den annonsen. Eller hur många gånger produkterna lades till i varukorgen, det totala köpbeloppet och annonsens lönsamhet.
Även om du för närvarande inte skapar Facebook-annonser rekommenderar vi att du installerar Facebook Pixel för att kunna använda de insamlade uppgifterna senare.
Facebook Pixel och iOS 14.5 uppdateringar
På grund av iOS 14.5-uppdateringar påverkas Pixels mottagning och bearbetning av webbhändelser. När Apple-uppdateringarna träder i kraft kommer Facebook att börja använda protokollet Aggregated Event Measurement, som behandlar händelser från användare som använder iOS 14-enheter för att förstå och optimera effekten av annonser. Med det nya protokollet kan 8 händelser spåras. För att konfigurera protokollet Aggregated Event Measurement måste du autentisera din webbplatsdomän och ange vilka händelser som ska spåras.
Behöver du hjälp med Facebook Pixel? Kontakta oss gärna!
Commerce Manager
Commerce Manager är till för försäljning på Facebook och Instagram samt hantering av produktkataloger. Genom Commerce Manager kan du lägga till butiksfunktionalitet på din Facebook- och Instagram-sida, där användarna kan köpa produkter direkt från plattformen, via ett privat meddelande eller omdirigera användarna till e-butikens kassa. Det är möjligt att lägga till produktkataloger i Commerce Manager, som inte behöver vara kopplade till Facebook- eller Instagram-butiken.
Shops
Med Facebook Business Manager kan du skapa Facebook- och Instagram-butiker. Genom att skapa butiker via Commerce Manager kan du ändra utseendet på butiken så att den matchar ditt varumärkes stil. Det är möjligt att skapa samlingar av produkter och konfigurera butikens layout. Dessutom är det möjligt att se butikens analyser – vilka produkter är de mest populära, mest klickade, mest köpta. Om köpet sker direkt på Facebook eller Instagram kan man erbjuda användarna köpskydd, använda inkorgen för att interagera och få en överblick över leverans och kundservice.
Catalogs
Genom att lägga till en Facebook-produktkatalog är det möjligt att använda den för en Facebook- eller Instagram-butik eller att använda katalogen för att skapa annonser, t.ex. dynamiska remarketingannonser. Katalogen och pixeln kan kombineras för att samla in analyser.
Det finns fyra olika metoder för att få produkter från din e-butik listade i Facebook-katalogen:
- Lägg till produkter manuellt en efter en – lämpligt för handlare som inte har många produkter eller lager som inte ändras ofta.
- Lägg till produkter med en fil – du kan ladda upp en CSV-, TSV- eller XML-fil med produkter eller använda en länk till ett Google-kalkylblad. Detta alternativ är lämpligt för handlare som har ett stort produktsortiment och lagernivåerna ändras regelbundet. För Magento 2 e-butiker rekommenderar vi Amasty-modulen för att generera dataflöden, för M1 finns det en officiell Facebook-modul.
- Använd partnerplattform – Lämplig för handlare som använder Shopify, BigCommerce, ChannelAdvisor, CommerceHub, Feedonmics, CedCommerce, adMixt, Data Caciques, Quipt eller Zentail-plattformen.
- Använd Facebook Pixel – Produkter kan importeras med hjälp av Microdata Tag. Produkter läggs till och uppdateras när produktkortet besöks. Lämpligt för handlare som har ett stort produktsortiment och lagerförändringar dagligen eller varje timme. Nackdelen är att om produktkortet inte besöks kan produktpriset eller lagret vara felaktigt.
Behöver du hjälp med Facebook Commerce Manager? Kontakta oss gärna!
Advertisements
Ads Manager gör det snabbt och enkelt att skapa annonser för Facebook, Instagram, Messenger och Audience Network. Ett allt-i-ett-verktyg för att skapa, optimera och rapportera annonser.
Audiences
Under Målgrupper är det möjligt att skapa målgrupper för annonser. Målgrupper kan skapas på tre olika sätt: Custom Audience, Lookalike Audience och Special Ad Audience. Custom Audiences kan skapas baserat på en webbplats (pixel), kundlista (nyhetsbrevslista), app, offlineaktivitet, video, lead-formulär, instant experience, event, Instagram-konto, Facebook-sida, on-Facebook-lista eller shopping (Facebook- och Instagram-butik). Lookalike Audiences kan skapas baserat på en befintlig målgrupp genom att hitta användare som liknar den befintliga målgruppen. Special Ad Audiences är till för handlare som skapar kredit-, anställnings- eller bostadsannonser.
Automated Rules
Automated Rules är till för att enkelt skapa regler för annonser – stänga av annonser, budgetändringar, manuella budändringar. Jag vill till exempel stänga av alla annonser när månadsbudgeten är full.
Campaign Planner
Campaign Planner är till för planering av reklamkampanjer. När du anger graf och budget är det möjligt att se kampanjens förväntade räckvidd och frekvens. Genom att skapa flera olika versioner av samma plan är det möjligt att jämföra och hitta den mest effektiva kampanjen. Kampanjplaner kan delas med kunder och anställda.
Creative Reporting
Under Creative Reporting kan du se vilket marknadsföringsmaterial (bilder, videor) som har gett bäst resultat. Du kan se resultaten baserat på Cost per Result, Link Click-through Rate, Impressions, Purchase ROAS, Reach and Results.
Experiments
Under Experiments är det möjligt att ställa in olika tester för reklamens effektivitet.
- A/B Test – Möjlighet att testa olika versioner av annonser för att se vilken som fungerar bäst. Till exempel en annan banner eller ett annat innehåll.
- Holdout Test – Mäter det totala antalet konverteringar för Facebook-annonser
- Brand Research – Mät effekten av dina Facebook-annonser genom att undersöka dina målgrupper.
- Campaign Budget Optimisation Test – Testa en kampanj med budgetoptimering jämfört med en kampanj utan budgetoptimering.
Traffic Analysis Report
Traffic Analysis Report ger en översikt över händelser som användare gör på Facebook och utanför Facebook. Traffic Analysis Report innehåller betalda och organiska källor som lagts till i företagets tillgångsgrupp. Dessa kan vara visningar av Facebook-sidor, Pixel-händelser, app-händelser och offline-händelser. Rapporten visar de senaste 30 dagarnas dagliga resultat för varje händelse.
Behöver du hjälp med Facebook-annonser? Kontakta oss gärna!
Creator Studio
Creator Studio är ett praktiskt verktyg för att skapa Facebook- och Instagram-inlägg och se analyser. Vanligtvis kan du bara se Instagram-analyser i mobilappen, men med Creator Studio i webbläsaren kan du se samma översikt över statistiken som i appen. Nackdelen är dock att Instagram-berättelser inte kan publiceras via Creator Studio. Det går däremot att publicera Facebook-berättelser.
Behöver du hjälp med hantering av sociala medier? Kontakta oss!