• sv
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • no

KLICK EESTI AS kraftfull e-handelsmiljö för företag på 6 månader på Adobe Commerce-plattformen

Klick är en detaljhandelskedja för hemelektronik och digitala varor som varit verksam i Estland sedan 1996. Med sina 22 butiker spridda över hela landet är Klick en av de största säljarna av bärbara datorer, smartphones och tillbehör för privatkunder i Estland.

Klick är Lumav-kund sedan 2021 och använder den Vue Storefront-baserade e-handelslösningen för enskilda kunder. Under 2022 förvärvade Klick Ordi, ett välkänt datorförsäljningsföretag som riktar sig till företagskunder, och började expandera sin verksamhet inom B2B-segmentet.

Affärsmöjlighet inom B2B-sektorn

Klicks ledning insåg att B2B-försäljning idag inte kan vara framgångsrik utan ett e-ordercenter, eftersom kunderna förväntar sig att kunna göra beställningar dygnet runt, precis som i en fysisk butik eller när de har kontakt med en säljare.

Klicks mål var att ge den bästa kundupplevelsen till det nya B2B-segmentet genom att anta en omnikanalstrategi och erbjuda kunderna en omfattande onlineplattform för att få tillgång till all relevant information. De ville utöka sitt produktsortiment för att tillgodose en bredare målgrupp, vilket krävde att processen för produktberikning påskyndades och automatiserades.

Den tekniska lösning som valdes måste vara robust och flexibel och möjliggöra framtida expansion. Därför utarbetades en långsiktig utvecklingsplan redan från början. Innan beslutet fattades analyserades olika bästa praxis: synpunkter samlades in från både kundtjänstrepresentanter och kunder, konkurrenternas lösningar granskades och Lumavs omfattande erfarenhet av att skapa välkända B2B e-ordercenter beaktades.

Adobe Commerce B2B

Valet av plattform var avgörande innan den tekniska analysen påbörjades. De alternativ som fanns på bordet var anpassade lösningar, Magento Open Source (versionen med öppen källkod) och licensierad Adobe Commerce (en produkt baserad på Magento med licens).


Man valde att satsa på en flexibel lösning som är färdig att använda, som innehåller bästa praxis och har en beprövad internationell meritlista. Enligt Forresters data har Adobe Commerce den största marknadsandelen bland beställningsplattformar för e-handel och är en av de få som finns tillgängliga i Estland. Det innebar att utvecklingen inte behövde börja från noll, och det fanns inte heller något behov av att kombinera olika tillverkares lösningar eller uppfinna hjulet på nytt. Lumavs framgångsrika erfarenhet av att implementera Adobe Commerce-lösningar och dess långvariga partnerskap med Adobe (tidigare Magento) stödde också Klicks ledningsbeslut.

Valet av en etablerad B2B-programvarubas bidrog till att spara utvecklingstimmar och gjorde det möjligt att lansera webbutiken snabbare. Att vara Adobe-kund innebar också att man hade en erfaren account manager som kunde maximera fördelarna med programvaran genom regelbundna möten.

Lösning

Efter att ha samlat in kundens affärskrav organiserade Lumav-teamet flera omfattande workshops med Klick för att analysera vilka tekniska lösningar som lätt kunde implementeras. Många idéer öronmärktes för efterföljande faser, men baslösningen tog itu med de viktigaste frågorna och införlivade följande viktiga funktioner:

  • Omfattande produktutbud för företagskunder: Den befintliga informationsutbytesmodulen vidareutvecklades för att underlätta dataflödet mellan ERP (Business Central), PIM (produktinformationsanrikningskanal), externa leverantörer, befintliga enskilda kundbutiker och den nyskapade B2B-butiken. En genomtänkt och helautomatiserad process gjorde det möjligt för Klick att snabbt utöka sitt produktsortiment och säkerställa informationssynkronisering i realtid.

  • Högkvalitativ produktdata och nya produktlanseringar: Akeneo PIM är integrerat som ett verktyg för produktberikning. Den ger en översikt över de olika produktberikningsnivåerna, vilket säkerställer användarvänlig produktinformation.

  • Kundspecifika priser och produktval: Med hjälp av Adobe Commerce Shared Catalog-funktionalitet utvecklades en automatisk marginalberoende prissättningslösning som är lätt att konfigurera utifrån kunden.

  • Automatiserad och bekväm kundregistreringsprocess: En koppling till företagsregistret skapades för att förenkla registreringen av företagskunder, vilket möjliggör både datainmatning och automatiska kontroller för styrelseledamöter. Dessutom utarbetades en skräddarsydd lösning för att låta en person skapa flera konton för olika företag och välja ett av dem när han loggar in med sitt ID-kort, mobil-ID eller smart-ID.

  • Rollhantering för orderbeställare, godkännare och granskare i stora företag: Genom att använda Adobe Commerce-företagskonton kan användare skapa en organisationsstruktur med roller baserade på personliga identifieringsnummer för olika användare. Inköpsorderfunktionen gjorde det möjligt för huvudanvändaren att initiera processen för ordergodkännande.

  • Automatisk tillämpning av kreditgränser: En utveckling gjordes utöver Adobe Commerce Company Credit-baslösningen, vilket ger företagskunder möjligheten att övervaka sin kredit i realtid och allokera den till underordnade användare. Kundansvarig kan ställa in betalningsvillkor och vid överskridande av kreditgränsen kan betalning ske via banklänk, kreditkort eller förskottsfaktura.

  • Heltäckande inloggad kundvy: Efter inloggning hade Klicks företagskunder en tydlig överblick över fysiska butiker och onlineköp. Bekräftade beställningar, kreditgränser och möjligheten att ansöka om kreditökning, företagsstruktur och behörigheter, underanvändarrättigheter, företagsuppgifter med mera var lättillgängliga 24/7 utan att behöva kontakta en kundansvarig.

  • En väl genomtänkt eftersläpning för vidareutveckling: En omfattande lista över identifierade uppgifter under analysfasen var ganska lång, och Klicks företagskunder skulle kunna njuta av dem mer i detalj efter en tid 🙂

 

Sammanfattning

Klicks ambitiösa projekt avslutades på bara 6 månader. Framgången för projektet säkerställdes genom nära kommunikation mellan utvecklingsteamet och kunden. Eftersom det praktiskt taget handlade om att skapa en ny verksamhet fokuserade den inledande fasen på en något reducerad funktionalitet. Användningen av Commerces färdiga och noggrant testade basfunktionalitet gjorde dock att lösningen nådde en hög nivå redan från början.

Lumav tackar Klick för det utmärkta samarbetet och en rolig picknick för utvecklingsteamet innan projektet påbörjades! Det är ett nöje att vara partner till en av Estlands ledande digitala produktleverantörer och vi är även Klicks kunder, både som företag och som privatpersoner.

 

“Vi övervägde en partner under lång tid och anförtrodde Lumav att skapa vår B2B-lösning. Lösningen har tagits emot väl av våra första kunder och vi fortsätter att bygga upp en ny verksamhet tillsammans.”

Kaire Koik, Klick Eesti AS styrelseledamot

 

Dela inlägget i sociala medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 och Cookie Consent Module för Magento 2
När GDPR infördes 2018 skapade vi en teknisk lösning för detta för Magentos e-butiker....
Läs närmare 26. March 2024
Gardenhouse24 Framgångsrik e-business Gardenhouse24: Tio länder på tre år
Att bli exportör är drömmen för varje ambitiös entreprenör – det visar att produkten...
Läs närmare 31. January 2024

KONTAKTA OSS




    Lumav - Magento Partner

    Som en certifierad Magento partner kan vi erbjuda våra kunder de bästa lösningarna för garanterad tillväxt.