• sv
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • no

Hur kan Google Tag Manager hjälpa ditt e-handelsföretag att växa?

Vad är Google Tag Manager?

Google Tag Manager är en kostnadsfri programvara från Google som låter dig lägga till olika typer av taggar på din webbplats. Populära exempel är Google Analytics spårningskod, Google Analytics händelser, Google Ads konverteringar och Google Ads remarketing taggar. Utöver Googles produkter är det möjligt att lägga till ett antal olika koder på en sida med hjälp av Tag Manager.

Tag Manager Tags

Effektivare resultat med lägre utvecklingskostnader

Utan Google Tag Manager skulle alla koder för Google Analytics, Google Ads, Facebook Pixel, Hotjar etc. behöva läggas till manuellt på varje webbplats av utvecklaren. Om det är mycket kod som ska läggas till är det en tidskrävande uppgift, och om koden behöver uppdateras måste hela processen göras om (till exempel Google Analytics uppdaterat till Google Analytics 4). Vid användning av Google Tag Manager är det nödvändigt att involvera utvecklaren i den inledande installationen – lägga till ett Tag Manager-skript på sidan och en ytterligare modul om det behövs. Ytterligare konfiguration och administration kan skötas av marknadsföraren.

Det innebär att om du normalt skulle behöva kontakta en utvecklare för att ställa in, säg, Google Ads dynamisk remarketing, som skulle lägga till all nödvändig kod på sidan, skulle du sedan behöva testa att alla attribut kommer in i Ads i rätt form, och om det finns några problem, pendla fram och tillbaka mellan utvecklare och marknadsföring för att få taggen att fungera. Genom att använda Google Tag Manager kan Marketing ta den konfiguration de behöver för Tag Manager från Google Ads, lägga till den i Tag Manager och testa direkt i Tag Manager att alla attribut är korrekta och ändra dem direkt. Detta arbetsflöde gör det snabbare och enklare att lägga till nya taggar på sidan.

Tag Manager protsess

Minska laddningstiden för sidor

Om du lägger till olika spårningskoder direkt på en sida laddas de synkront, även om de inte behövs omedelbart, och detta kan göra en webbplats långsam. Om en kod tar längre tid att ladda kommer det att sakta ner laddningen av alla efterföljande koder som kommer efter den. Ju långsammare webbsidan är, desto större är risken att användaren lämnar sidan utan att genomföra ett köp.

Taggar som skapas i Google Tag Manager laddas asynkront som standard, vilket innebär att varje tagg startas när den är redo att startas. Dessutom kan Tag Manager själv styra i vilken ordning taggarna ska startas med hjälp av taggordning och startprioritet.

asyncrhronous load vs syncronous load

Google Tag Manager och iOS 14.5 uppdateringar

Facebook, LinkedIn, Google och andra använder tredjepartscookies för att samla in analysdata. Google Tag Manager i sig lagrar inte data utan är en datamäklare mellan plattformar, det finns inga förändringar i hur Tag Manager fungerar med iOS 14.5-förändringarna. Det är dock klokt att förbereda sig för iOS 14.5-ändringarna redan idag, eftersom webbläsaren Chrome också kommer att ta bort alla tredjepartscookies 2022. En lösning är att använda insamling av analyser på serversidan.

Varför tänka på spårning på serversidan?

Förutom webbläsarbaserad analytisk insamling lade Tag Manager till spårning på serversidan i augusti förra året. Analysinsamling på serversidan minskar de problem som orsakas av webbläsaren. Förra året uppstod till exempel ett problem där säkerheten förbättrades med webbläsaruppdateringar och användarsessionen avslutades när man gick vidare till betalningsmiljön och en ny session startades när man återvände till e-butiken från banken. Detta problem orsakade en hel del förödelse i Google Analytics, där beställningar inte kom med i rapporterna. Med server-side tracking skickas inte data vidare baserat på webbläsarinformation utan från e-handelssystemets administration, dvs. när ordern når administrationen av Magento, Shopify etc. skickas informationen direkt till tredjepartsanalytikerna – Google, Facebook etc.

Analysinsamling på serversidan innebär också att konkurrenterna inte får information om din digitala marknadsföring och dina mätvärden. Idag är det mycket enkelt att med olika webbläsartillägg se exakt vilken information en handlare samlar in om sina besökare – anpassade dimensioner, anpassade mätvärden, vilka mål som sätts, konverteringar, förbättrad e-handelsnärvaro. Visst bör varje webbplats ha en integritetspolicy som beskriver vilka data som samlas in och i vilket syfte, men datainsamling på serversidan ger inte en konkurrent fördelen att se dina specifika e-handelsmätningar.

Eftersom spårning på serversidan helt tar bort all kod från tredje part från sidan, förbättrar det sidladdningstiden ännu mer än att bara använda Tag Manager, ökar säkerheten för kunddata och ger kontroll över dataflödet. I en nyligen genomförd Deloitte-studie visade det sig att minskade laddningstider för mobila webbplatser förbättrade köpresan för alla undersökta varumärken. Inom e-handeln ökade en förändring på 0,1 sekund av laddningstiden för webbplatsen antalet beställningar med 8,4 %, det genomsnittliga orderbeloppet ökade med 9,2 % och avvisningsfrekvensen för produktkort minskade med 5,4 %.

Den inledande installationen av datainsamling på serversidan är mer tidskrävande än installationen av en webbläsarbaserad Google Tag Manager, men är tidsbesparande i det långa loppet, eftersom det sparar tid vid felsökning av nya webbläsarversioner och vid implementering av efterlevnad av nya sekretesslagar.

client side vs server side

De viktigaste taggarna i Google Tag Manager

Tag Manager används huvudsakligen för att utbyta data mellan Google-produkter. Till exempel för att konfigurera Google Analytics baskod och förbättrad e-handel. För att kunna skapa förbättrade e-handelsrapporter i Analytics måste taggarna Product Impression, Product Click, Product Detail, Add to Cart, Remove from Cart, Checkout, Checkout Option, Purchase, Refund, Promotion View och Promotion Click läggas till på sidan. Andra populära taggar är Google Ads Remarketing och Conversion. Dessutom har e-butiker ofta ett visuellt analysverktyg som Hotjar, Clarity eller CrazyEgg installerat. Om man använder tre olika analysverktyg kan en sida ha 15-25 olika skript.

Om du tror att Google Tag Manager kan hjälpa ditt e-företag att växa, kontakta oss!

Dela inlägget i sociala medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 och Cookie Consent Module för Magento 2
När GDPR infördes 2018 skapade vi en teknisk lösning för detta för Magentos e-butiker....
Läs närmare 26. March 2024
Gardenhouse24 Framgångsrik e-business Gardenhouse24: Tio länder på tre år
Att bli exportör är drömmen för varje ambitiös entreprenör – det visar att produkten...
Läs närmare 31. January 2024

KONTAKTA OSS




    Lumav - Magento Partner

    Som en certifierad Magento partner kan vi erbjuda våra kunder de bästa lösningarna för garanterad tillväxt.